اینکه چگونه شغل پیدا کنیم سؤالی است که در بازه سنین نوجوانی و جوانی برای هر فردی پیش می‌آید. همه ما به دنبال این هستیم که شغل مناسب داشته و به واسطه همین شغل زندگی عادی و بدون دغدغه مالی را سپری کنیم. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که هر فرد نمی‌تواند در هر شغلی موفق باشد. از سوی دیگر هر فردی که قصد انتخاب رشته مورد علاقه دانشگاه را دارد، اولویت اصلی وی این است که بتواند وارد شغل مناسب این رشته شود. پس تکلیف کسی که هیچ تجربه‌ای از بازار کار و رشته تحصیلی مورد علاقه خود ندارد چیست؟

چگونه شغل پیدا کنیم؟ شغل مناسب من چیست؟

تفکری که در کشور ما وجود دارد این است که هر فرد بر اساس رشته مورد علاقه خود که در آن تحصیل می‌کند وارد شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود شده و در آن موفق باشد. به عنوان مثال، کسی که در رشته حسابداری فعالیت دارد به راحتی می‌تواند وارد بازار کار شده و شغل مناسب خود را که همان انجام امور حسابداری برای شرکت‌ها است را ادامه داده و قطعاً در این شغل به درآمد بسیار بالایی هم برسد. اما در مقابل کسی که در رشته‌هایی مثل فیزیک یا زبان تحصیل کرده باشد همراه از خود خواهد پرسید که داشتن این مدرک تحصیلی چه شغلی را می‌تواند برای من داشته باشد؟

اینجاست که باید به دنبال شناخت توانایی خود باشید و با یک بررسی و تجزیه و تحلیل علمی ببینید که در چه شغلی موفق خواهید شد. بزرگ‌ترین اشتباه در زندگی هر فرد نیز به واسطه همین انتخاب نادرست در رشته تحصیلی به وجود خواهد آمد.

تا سال‌ها پیش کسی که به دنبال ورود در شغل برنامه‌نویسی بود به دلیل نداشتن تجربه و کم بودن تعداد افراد این رشته تنها کاری که فکر می‌کرد درست است این بود که وارد رشته مورد علاقه دانشگاه خود یعنی مهندسی نرم‌افزار شده و در نهایت به این شغل برسد، اما همین که پس از گذر از مراحل سختی مثل کنکور وارد این رشته و محیط دانشگاه می‌شد، همه چیز در نگاه وی در مقایسه با چیزی که فکر می‌کرد در تناقض بود. چراکه در دروس پیش روی وی صحبتی از برنامه‌نویسی عملی نبود و عموماً با ریاضیات و الگوریتم سروکار داشت.

اما امروزه این وضعیت تغییر کرده است، کافی است با چند نفر که در این رشته و شغل هستند در ارتباط باشید و ببینید که چگونه می‌توانید در زمانی کوتاه به هدف خود که انتخاب رشته مورد علاقه است برسید؟ آیا اصلاً لزومی دارد برای وارد شدن به این شغل تحصیلات آکادمیک را دنبال کنید؟ اگر پاسخ مثبت است، انتخاب رشته مورد علاقه خود را چگونه باید انجام دهید که مطابق با این شغل باشد؟

چگونه شغل مناسب خود را پیدا کنیم؟

حال که تصمیم به این دارید با استفاده از تحصیلات دانشگاهی شغل مناسب خود را پیدا کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

قبل از اینکه وارد یک رشته تحصیلی شوید باید همه چیز را مورد بررسی قرار دهید و ببینید که بازار کار این رشته چه مشاغلی را در بر می‌گیرد؟ وضعیت اقتصادی این شغل‌های چگونه است؟ پیش‌بینی می‌کنید بعد از چند سال که تکنولوژی با سرعت هر چه تمام‌تر در حال گذر است، چه بر سر این شغل خواهد آمد؟ آیا این شغل همچنان محبوب به حساب می‌آید یا اینکه با گذشت زمان به صفحات تاریخ خواهد پیوست؟

اگر بتوانید پاسخ این سؤالات را پیدا کنید، درواقع شغل مناسب خود را انتخاب خواهید کرد و سپس با بررسی رشته تحصیلی که با این شغل مرتبط است می‌توانید تصمیم نهایی خود را برای ورود به این رشته و شغل بگیرید.

شغل مورد علاقه من چیست؟

قطعاً هر فردی یک شغل مورد علاقه دارد که دوست دارد در آن فعالیت داشته باشد. اما اینکه در آن شغل موفق خواهد بود یا خیر، به میزان علاقه، داشتن استعداد و توانایی وی بستگی دارد. برای همین باید میزان علاقه و استعداد خود را بسنجید و ببینید که آیا واقعاً در این شغل می‌توانید به موفقیت برسید یا خیر!

اگر فاکتور علاقه را به این شکل در نظر بگیریم که شما به این رشته به صورت کامل و صددرصدی علاقه دارید، تنها موضوع باقی‌مانده سنجش میزان استعدادیابی شغلی و داشتن توانایی چه از نظر روحی و چه جسمی خواهد بود که باید با شغل مورد علاقه شما هم‌خوانی داشته باشند.

چگونه استعداد شغلی خود را کشف کنیم؟

حال اگر به این نتیجه رسیده‌اید که به شغل مورد نظرتان علاقه دارید حال نوبت این است که ببینید در این شغل تا چه میزان استعداد خواهید داشت. موضوع استعدادیابی مسئله مهمی است و باید به آن توجه ویژه داشته باشید. قبل از هر کاری این خود شما هستید که باید با انجام یک تست رشته مورد علاقه دانشگاه خودتان را محک بزنید و ببینید تا چه میزان در این رشته می‌توانید موفق باشید. برای شناخت استعداد خود در این زمینه باید دو مسیر زیر را به ترتیب طی کنید.

1. استعدادیابی شغلی با تحقیق یا مشاوره

تحقیق کردن، مشاوره و یا از همه بهتر، استفاده از تجربه افرادی که در این شغل هستند می‌تواند بهترین راهنما برای انتخاب شغل آینده شما باشد. در اولین مرحله بهتر است به کمک دوستان و آشنایان خود که در این شغل فعالیت دارند با مشکلات و سختی‌های شغل مورد نظر آشنا شوید. یا اگر فردی سراغ ندارید می‌توانید به کمک رسانه‌های اجتماعی افرادی که در این شغل هستند را یافته و از آن‌ها کمک بگیرید.

خیلی آرام و ریلکس از آن‌ها بخواهید که شما را برای ورود به این شغل راهنمایی کنند. مخاطرات و مشکلاتی که می‌تواند در این شغل وجود داشته باشد را به کمک آن‌ها پیدا کنید. رشته‌هایی که منتهی به این شغل خواهند بود را مورد بررسی قرار دهید، از آن‌ها در مورد آینده این شغل سؤال کنید، و هر چیزی که در ذهن شما به صورت یک سؤال قرار دارد را بپرسید. حال که لیستی از این موارد را تهیه کردید روی هر موضوع فکر کنید و ببینید که آیا بر اساس تیپ شخصیتی و خودشناسی که دارید، توان حل همه این مشکلات احتمالی را چه در علاقه‌مندی به رشته تحصیلی و چه در انتخاب شغل مناسب خواهید داشت یا خیر!

2. استفاده از آزمون استعداد شغلی

دومین راهکار برای اینکه بدانید در چه شغلی موفق خواهید بود استفاده از آزمون استعدادیابی شغلی یا همان تست استعدادیابی شغلی است. در این نوع آزمون‌ها چندین سؤال بر اساس علم روانشناسی که توسط روانشناسان بزرگ گردآوری شده مطرح می‌شود تا توانایی شما بر اساس علم روانشناسی مورد بررسی قرار گیرد. سپس بر اساس امتیاز نهایی که با پاسخ دادن به تست روانشناسی انتخاب شغل به دست می‌آورید، شغل‌های مناسب این نوع تیپ شخصیتی به شما پیشنهاد خواهد شد.

البته این نکته را به خاطر داشته باشید که، استفاده از تست آزمون استعدادیابی شغلی را نباید به عنوان یک آزمون کامل در نظر بگیرید. بلکه این آزمون به عنوان یک مکمل در کنار انتخاب شغل قرار است به شما کمک می‌کند و این شما هستید که باید با تمرکز روی استعداد خود و با کمک این نوع آزمون استعدادیابی شغلی، بتوانید شغل مناسب خود را انتخاب کنید.

وقتی استعدادیابی بر اساس علایق خود را که در مرحله قبل انجام دادید را بررسی کردید و شغل مورد نظر خود را انتخاب کردید، می‌توانید برای اطمینان صددرصدی از موضوع خودتان را به کمک این آزمون‌ها محک بزنید و ببینید که بنا به استعداد و علم روانشناسی که روی شخصیت شما تمرکز کرده است، در ورود به چه مشاغل دیگری موفق خواهید بود.

 

استعداد شغلی خود را شناسایی کنید

 

حال که به کمک آزمون تست استعداد شغلی مشاغل مرتبط با شخصیت شما پیشنهاد شد، اگر شغل مورد علاقه‌تان در این نوع مشاغل هم وجود داشته باشد که کار تمام است و کافی است به سراغ انتخاب رشته مورد علاقه دانشگاه خود رفته و بعد از ورود به دانشگاه و پایان تحصیلات وارد شغل مورد نظر شوید. اما اگر شغل مورد علاقه که انتخاب کردید در این بین وجود نداشت، بهتر است روی این مشاغل پیشنهادی تمرکز کرده و به دنبال سوسویی در تاریکی یکی از این مشاغل باشید و ببینید کدام‌یک از مشاغل می‌توانید به عنوان یک انتخاب شغل دوم برای شما چشمک بزند. سپس شغل مورد علاقه خود را با این شغل پیشنهادی بسنجید و انتخاب نهایی خود را انجام دهید. حتی ممکن است برخی از این مشاغل به نوعی به همان شغل مورد علاقه شما نزدیک باشند که این انتخاب هم می‌تواند گزینه خوبی باشد.

چگونه تست استعدادیابی شغلی انجام دهیم؟

تست استعدادیابی در شغل با استفاده از آزمون‌هایی انجام می‌گیرد که توسط علم روانشناسی بر اساس سؤالاتی مطرح می‌شود و شما با پاسخ دادن به این سؤالات می‌توانید به شغل متناسب با شخصیت خود برسید. ما در پروفایل سنتر این امکان را برای شما ایجاد کرده‌ایم که بتوانید شغل مورد علاقه خود را بر اساس معیارهای زیر انتخاب کنید.

  • تیپ شخصیتی و ذات فرد
  • سبک و ارزش‌های کاری
  • دانش فرد
  • تجربیات فردی

شما با پاسخ دادن به این سؤالات می‌توانید بر اساس میزان شایستگی‌های فردی که در هر مورد از موارد بالا دارید یک امتیاز میانگین را به دست آورده و شغل مناسب شخصیت خود را از درون آن استخراج کنید. سپس با تمرکز کردن روی هر شغل و سنجش میزان علاقه‌ای که می‌توانید روی هر شغل داشته باشید شغل مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

آزمون استعدادیابی شغلی پروفایل‌سنتر بر اساس آزمون‌های روان‌شناختی و پرسشنامه‌های خودارزیابی که بر مبنای تئوری Work Adjustment است انجام گرفته و شغل مناسب تیپ شخصیتی شما را پیدا خواهد کرد. این معیارها بر اساس همان چیزهایی هستند که برای ورود به یک شغل به آن‌ها نیاز خواهید داشت که شامل موارد زیر هستند:

الف- آزمون‌های شناختی (روانشناسی):

  • هوش غالب گاردنر بر مبنای نظریه Garder's Multiple Intelligence، که دربرگیرنده 8 شکل هوش شما است.
  • تیپ شخصیتی (MBTI) بر مبنای مدل Myers–Briggs Type Indicator، که دربرگیرنده ۸ ویژگی شخصیتی و ذاتی شما است.
  • تمایلات شغلی بر مبنای Holland Code career inventory (RIASEC)، که دربرگیرنده ۶ ویژگی شخصیتی و تمایل شغلی شما است.
  • الگوهای تقویت شغلی (ارزش‌های کاری) (Occupational Reinforcer Patterns)، که دربرگیرنده ۶ ویژگی ذاتی و درونی شما در خصوص ارزشهای کاری است.
  • کاراکتر شخصی مؤثر بر عملکرد فرد در محیط کار (سبک کار) (Work style)، که درمجموع دربرگیرنده ۱۶ ویژگی در خصوص سبک و محیط کار مورد نظر شماست.

ب- پرسشنامه‌ها و تستهای خودارزیابی

  • اطلاعات عمومی (Knowledge)، که درمجموع دربرگیرنده ۳۳ ویژگی دانشی شماست.
  • مهارت‌های کاربردی (Skills) شامل مهارت‌های محتوا محور (Content)، مهارت‌های فرآیندی (Process)، مهارت‌های اجتماعی (Social)، مهارت حل مسئله (Problem solving)، مهارت‌های فنی (Technical)، مهارت‌های مرتبط با سیستم‌ها (System skills) و مهارت‌های مدیریت منابع (Resource management)، که درمجموع دربرگیرنده ۳۵ ویژگی مهارتی شما را پوشش میدهد.
  • توانایی‌های جسمی و ذهنی (Abilities) شامل توانایی‌های شناختی (Cognitive)، حسی (Sensory)، سایکوموتور (Psychomotor) و فیزیکی (Physical)، که درمجموع دربرگیرنده ۵۲ ویژگی در حوزه تواناییهای شماست.
  • و در نهایت فعالیت‌های اصلی کاری مورد علاقه(Generalized work activities) که در مجموع دربرگیرنده 41 مقایس کمی از شخصیت کاری شما خواهد بود.

تمامی این موارد در یک آزمون آنلاین استعدادیابی شغلی بر اساس معیارهای جهانی آماده‌سازی شده است که به کمک آن‌ها می‌توانید شغل مورد علاقه خود را انتخاب کنید. در مقاله بعدی در رابطه با نحوه انتخاب رشته مورد علاقه با شما همراه خواهیم بود.

منبع:پرفایل سنتر