مارچوبه از آن دسته گیاهانی است که در آشپزی کاربردهای زیادی داشته و داری خواص درمان شگفت انگیزی است. در این مقاله با برخی از خواص مارچوبه آشنا خواهید شد:

خواص مارچوبه:

خوردن مارچوبه اگرچه باعث ایجاد بو در ادرار می‌شود اما زمانی که وارد بدن گردد مزایای زیادی برای آن خواهد داشت. این گیاه سبز حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی همچون ویتامین A ، C ، E ، K و B6 و نیز فولات، آهن، مس ، کلسیم، پروتئین و فیبر است.

به خاطر وجود این مواد، مارچوبه مزایای زیادی برای سلامتی شما دارد که باید آن را مصرف کنید. شما می‌توانید این گیاه را به صورت گریل، پخته شده و آب پز در کنار غذاهای دیگر مصرف کنید.

مارچوبه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند:

این گیاه نه تنها چربی و کالری اندکی دارد (یک پیمانه از آن تنها ۳۲ کالری دارد) بلکه حاوی فیبرهای محلول و نامحلول زیادی است و همین امر آن را به یک ماده عالی برای کاهش وزن تبدیل کرده است.

از آنجایی که بدن فیبر را آهسته‌تر از سایر مواد هضم می‌کند، زمانی که مواد حاوی فیبر مصرف می‌کنید حس سیری بیشتری خواهید داشت و خیلی دیر گرسنه می‌شوید.

فیبر به شما کمک می‌کند حس سیری داشته باشید و همین امر برای کاهش وزن بسیار مفید است. همچنین فیبر موجود در مارچوبه برای یبوست نیز عالی است و باعث پایین آوردن کلسترول خون می‌شود.

 

برای اینکه قدرت این گیاه را چند برابر کنید، می‌توانید آن را با تخم مرغ آب پز مصرف نمایید. ترکیب مارچوبه غنی از فیبر با پروتئین تخم مرغ باعث ایجاد حس سیری بیشتری می‌شود.

مصرف مارچوبه به دستگاه ادراری کمک می‌کند:

مارچوبه حاوی سطح بالایی از آمینو اسید آسپاراژین است و همین موضوع باعث می‌شود یک ادرار آور طبیعی باشد. به عبارت دیگر مصرف مارچوبه به شما کمک می‌کند مایعات اضافی را از بدن دفع کنید و از ایجاد عفونت‌های مجاری ادرار جلوگیری خواهد کرد.

زمانی که زنان به اندازه کافی دفع ادرار ندارند می‌توانند از این ماده استفاده کنند.

مارچوبه سرشار از آنتی اکسیدان است:

مارچوبه(به خصوص قسمت‌های بنفش رنگ آن) سرشار از آنتوسیانین است که به میوه‌ها و سبزیجات رنگ قرمز مایل به بنفش می‌دهد و دارای خاصیت آنتی اکسیدانی قوی است که می‌تواند به بدن شما در مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک کند.

زمانی که مارچوبه را برای خوردن آماده می‌کنید، سعی کنید زیاد آن را نپزید. اگرچه پختن سبزیجات باعث فعال شدن مواد ضروری آن می‌شود اما پخت طولانی مدت ممکن است مواد مغذی را از بین ببرد.

مارچوبه حاوی ویتامین E است:

مارچوبه منبع غنی از ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان قوی و مهم محسوب می‌شود. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و بدن را از تاثیرات مضر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌نماید.

برای اینکه بتوانید از مزایای مارچوبه به صورت کامل بهره مند شوید، آن را با مقدار کمی از روغن زیتون تفت دهید. بدن ویتامین E را به همراه چربی جذب می‌کند. زمانی که مارچوبه به همراه روغن زیتون پخته شود اسیدهای چرب سالم به همراه ویتامین E وارد بدن خواهد شد.

مارچوبه می‌تواند اثرات خماری را کاهش دهد:

در صورت مصرف نوشیدنی‌های الکلی ، امکان کاهش اثرات خماری با مارچوبه وجود دارد. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۰۹ نشان می‌دهد که آمینو اسیدها و مواد معدنی موجود در مارچوبه ممکن است خماری را کاهش دهدو از کبد در برابر سموم الکل مراقبت نماید.

مقاله مرتبط: برای درمان خماری چه بخوریم؟

مارچوبه یک گیاه ضد نفخ:

زمانی که صحبت از نفخ و روش‌های درمان آن به میان می‌آید، مارچوبه انتخاب خوبی است. این گیاه به تقویت کلی سیستم گوارشی بدن کمک می‌کند. به خاطر وجود کربوهیدرات‌هایی که هضم نمی‌شوند و به تعادل باکتری‌های خوب کمک می‌کنند، مارچوبه می‌تواند نفخ معده را کاهش دهد. از آنجایی که این گیاه ادرارآور طبیعی است می‌تواند به دفع مایعات اضافی از بدن کمک کند.

گیاه مارچوبه یک منبع عالی از اسید فولیک:

خوردن ۴ برگ از مارچوبه می‌تواند ۲۲ درصد از نیاز روزانه شما به اسید فولیک را تامین کند. اسید فولیک برای زنانی که قصد بارداری دارند بسیار ضروری است. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که مکمل‌های اسید فولیک خطر زایمان زودرس را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

مارچوبه سرشار از ویتامین K است:

مارچوبه به همراه سایر سبزیجات با برگ سبز، منبع خوبی از ویتامین K است. این ویتامین برای انعقاد خون و سلامت استخوان‌ها ضروری است. زمانی که صحبت از سلامت استخوان به میان می‌آید افراد تنها کلسیم را در نظر می‌گیرند در حالیکه ویتامین K نیز بسیار مهم است. این ویتامین به جذب کلسیم کمک می‌کند.

مارچوبه حال شما را خوب می‌کند:

این گیاه سرشار از فولات است. فولات یک ویتامین B است که می‌تواند حال روحی شما را بهبود ببخشد. محققان ارتباطی بین سطح پایین فولات و افرادی که از افسردگی رنج می‌برند پیدا کرده اند. مارچوبه حاوی سطح بالایی از تریپتوفان (یک آمینو اسید) است که می‌تواند حس و حال افراد را بهتر کند.

منبع :dehkaade